פרשת בשלח
כניסת השבת | 16:41
צאת השבת | 17:50
ברכה היא התחברות | אורי כהן – מנכ"ל ביה"ס
פרשתנו החותמת את ספר בראשית עוסקת בימיו האחרונים של יעקב כחותם דור האבות, ובברכותיו לבניו שיהוו את דור הבנים בהמשך ההיסטוריה. יעקב, חותם תקופה שנראית כ"תור הזהב" וכאשר יקום מלך חדש אשר לא ידע את יוסף, יתחילו השעבוד, הגלות והגאולה השזורים בדברי ימיהם של ישראל. לפני ברכותיו של יעקב לבניו, מגיע יוסף אל מיטת אביו עם בניו שנולדו לו במצרים.
לאחר שיחת פתיחה וברכה ליוסף, פונה יעקב אל יוסף בראותו את בניו בשאלה שנראית לנו מופלאה, אף נוראה ושואל "מי אלה?" ואין זה משום שכבדו עיניו מזוקן, שהרי על כך יסופר רק לאחר מעשה זה. והרי נמצא יעקב במצרים כבר 17 שנה ולבטח כבר ראה את בני יוסף, אם כן מה פשר שאלתו "מי אלה???" ומופלאה אולי עוד יותר תשובתו של יוסף: "בני הם אשר נתן לי אלוקים בזה" ולאחר תשובה זו, שקט… לכאורה לא חידש יוסף כלום לאביו. אם כן מה בעצם היו שאלת יעקב ותשובת יוסף?
צריך לזכור באיזו מציאות אנו מדברים: בניו של יוסף נולדו וגדלו במצרים, בסביבה תרבותית לא להם. לבושם היה כשל בני שלטון מצרים, להבדיל מיתר נכדיו של יעקב.
רצה יעקב לדעת האם בפנימיותם, בהורדת בגדיהם, הם נצר לבית יעקב ולבני ישראל ורק בבגדיהם הם שונים.
על כך עונה יוסף לאביו: בָּנַי הֵם אֲשֶׁר נָתַן לִי אלוקים בָּזֶה, לא רק ביולוגית הם בני, אלה כפי שאני לבוש אחרת משאר אחי, כך גם הם – אך בכל זאת בני הם, כי בפנימיותם הם ראויים וממשיכים את תולדות ישראל.
יעקב מתעשת ומבקש מיוסף: וַיֹּאמַר קָחֶם נָא אֵלַי וַאֲבָרֲכֵם … יעקב מניח ידיו על ראשו ומברך אותם בברכת אהבה: הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל רָע יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיִדְגּוּ לָרֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ... וַיְבָרֲכֵם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמוֹר בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה וַיָּשֶׂם אֶת אֶפְרַיִם לִפְנֵי מְנַשֶּׁה.
יעקב מגדיל לעשות בהדריכו את הדורות הבאים כיצד לברך את ילדיהם "בך יברך ישראל לאמור ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה" ומסביר רשי: הבא לברך את בניו יברכם בברכתם ויאמר איש לבנו ישימך אלקים כאפרים וכמנשה
ברכה לילדים שונה לחלוטין מחינוך הילדים.
בחינוך אנו מתווים דרך עבורם, מייעצים להם כיצד ראוי לנהוג, משתדלים להקנות להם ערכים וכו',
ברכה היא התחברות. אתה מרעיף בה על ילדיך את כל תקוותיך מהם, את אהבתך להם ומתפלל לבורא עולם שתקוות אלו יתממשו.
בחינוך אנו מעסיקים בעיקר את השכל, בברכה בעיקר את הלב.
מכאן ועד סוף כל הדורות ישימו הורים את ידיהם על ראש הילדים והנכדים בלילות שבת ובלילי יום הכיפורים וייזכרו בסיפור הזה: "ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה".
לא משנה כמה רחוק יתגלגלו הנערים – הם מחוברים לשמי ולשם אבותיי וידי לא ימושו מראשם.
שבת שלום.
אורי
מצויינות זה "ריגלר" | דני אליהו – מנהל חט"ב
הורים יקרים שלום רב
שמח לבשר לכם שב"ה בשנה הבאה תיפתח בחטיבת הביניים ב"ריגלר" כיתה מצוינות אקדמית- עתודה מדעית טכנולוגית שבה ילמדו תלמידים מוכשרים שרואים את עתידם בתחום המדע והטכנולוגיה והם מעוניינים להתפתח בו.
בכיתה זו ילמדו התלמידים בכל שבוע:
10 שעות מתמטיקה
6 שעות מדעים ופיזיקה
4 שעות אלקטרוניקה ומחשבים
ואת שאר המקצועות כנדרש בתכנית הלימודים.
את הכיתה תלווה "מכללת הרמלין להנדסה" ותלמידי הכיתה ילמדו במכללה במסגרת ימי עיון ומעבדות ייחודיות.
שותפים לכיתה זו גם האגף לפיתוח מצוינות במשרד החינוך במסגרת תכנית "אמירים" שביחד איתם בנינו תכנית העשרה נוספת לתלמידי הכיתה.
ההרשמה לכיתה החלה. אנו מזמינים כל תלמיד/ה עם מוטיבציה גבוהה להצלחה להצטרף, להצטיין ולהצליח. פרטים ניתן לקבל אצל נטלי: 0509530602 או דוד 0524747429
תלמידי שכבת י"א מתייצבים| ליאור פריאל- רכזת הכוון
אי"ה בעוד פחות מחודש מחצית מתלמידי שכבה י"א יצאו יחד לצו ראשון בלשכת גיוס חיפה. לשם כך התלמידים קיבלו הכנה לקראת הצו ובימים אלו ממש התלמידים ממלאים טפסים ומתכוננים למבחנים. ההכנה לצו היא במספר מישורים: הכנה למבחנים הפסיכוטכניים, הכנה לראיון ומילוי הטפסים המקדימים. לשם כך יש לנו צוות רחב אשר מכין את התלמידים לצו: מדרכי מעגלים, המדריכות של קבוצת מנהיגות עצמ"ה, חיילת שנמצאת בבית הספר, שיחות של אלומה לבנות וביום ראשון האחרון התלמידים שמעו שיחת הכנה מפי אלוף משנה במילואים אמיר שי.
מאחלים לתלמידים שלנו הצלחה גדולה!!!
יוצרים אומנות| הילה כהן-רכזת מגמות האומנויות בחט"ב
לקראת טו בשבט החלטנו למרות הלמידה מרחוק לאתגר את התלמידים כדי שיחוו את החג בדרך היצירתית.
במגמת האומנות תלמידי המגמה קיבלו משימה על העץ וכל אחד לקח את זה למקום היצירתי שלו לתחושות ,מה זה עץ בשבילו וכו? ובמעט החומרים שיש לכל ילד הם השתדלו ליצור בכל זאת.
במגמת המוזיקה החלטנו לקבץ מקבץ שירים עכשווים והתלמידים יבחרו את השלושה האהובים אליהם ואלו שיבחרו את שלושת השירים בעלי הדירוג הגבוה ביותר יזכו בפרס.
בתקווה שנוכל לחוות את החגים הבאים מקרוב ונמשיך ליצור ולשיר ולנגן יחד,
עוד נדע ימים טובים מאלה,
חג שמח,
הילה יאנה ועידן, צוות מגמת האומנויות.
הפרשת חלה- מהערכה חלופית למעורבות חברתית| ערן מיזן מחנך הכיתה
ביום חמישי ט"ו בשבט, קיימנו בכיתה י'1 שיעור על מצוות הפרשת חלה במסגרת שיעור תנ"ך, התלמידים נתבקשו מבעוד מועד להכין חומרים לפי מרשם סודי שלי, השיעור התחיל בלימוד המצווה מהמקורות וההלכות הרלוונטיות של כיצד מקיימים את המצווה לפי הנוסחים השונים. בחלק השני עברנו למטבח ובהנחיית וידאו ממני צעד, צעד הכינו את הבצק, לאחר התפחה יוכנו הצורות וילכו לאפייה, כל אחד בתורו הפריש ובירך, אם הייתה די עיסה ברכו בשם ה' ואם היה מעט מידי בירכו ללא שם ה' אבל קיימו את הטקס. לאחר מכן החלטנו להפוך את הערכה החלופית בתנ"ך לשיעור על מעורבות חברתית, לחסד ולקירוב לבבות. תלמידים רבים החליטו להעניק את החלות שלהם למשפחות בבידוד ולשכנים.
ריגלר ולאודר גרמניה נפגשים!
ליאור פריאל ולימור עמית- רכזות חברתיות
הנושא השנתי של השנה הינו אחדות ושותפות. לקחנו את זה צעד אחד קדימה והחלטנו לקיים אחדות עם אחינו שבגולה. השבוע 2 קבוצות מבית הספר, האחת משכבת ז' (מקבוצת אמירים) והשנייה משכבת ט'-י' פגשו תלמידים יהודיים בני גילם מבית ספר "לאודר- בית ציון", שבגרמניה. בית ספר לאודר זהו בית ספר יהודי דתי, בית הספר היה קיים עוד מלפני השואה והמבנה שרד את המלחמה ושב לפעול רק ב2008, זהו בית ספר קטן עם אוכלוסייה, אשר מאוד מחוברת לארץ ישראל אשר כמעט כל התלמידים ביקרו בארץ. המפגש איתם היה מרגש מאוד. פתחנו במשחקי היכרות, הצגנו כל אחד היכן נמצא על המפה, התחלקנו לחדרים להיכרות מעמיקה יותר וסיימנו עם תפילה להצלחת עם ישראל ולסילוק המגפה. השיח נעשה בעברית. התלמידים שלנו מאוד התפלאו מהעברית השוטפת של התלמידים מגרמניה ואף פרגנו להם רבות על כך. שמענו על התחביבים שלהם אשר שונים משלנו, כגון: הם מבלים בחופשות סקי, מנגנים הרבה על פסנתר וקוראים הרבה עברית. גילינו דבר מעניין נוסף, שחל איסור מוחלט להתקשרות בוואטסאפ בין תלמידים ומורים (אולי כדאי שנאמץ את זה:) אי"ה יש לנו כוונה להמשיך בעוד מספר מפגשים במהלך השנה , להעמיק את ההיכרות וליצור שיח סביב נושאים הבוערים בנו. התלמידים שלנו, עדיין שואלים את עצמם, כיצד יש יהודים שגרים בגרמניה? ועוד הרבה שאלות.
במפגש הצגנו לתלמידים את הקשר המיוחד שיש לנו בעם ישראל. הראיה לכך, שבט"ו בשבט היהודים בארץ ישראל היו שולחים לאחיהם שבגולה פירות יבשים, על מנת שגם הם יטעמו וישבחו את ארץ ישראל היפה שלנו. רואים בכך את הקשר המיוחד שיש לכל היהודים בעולם לבין ארץ ישראל ואת הקשר המיוחד שיש בין היהודים שגרים בארץ לבין היהודים שגרים בגולה.
תודה רבה ליועצות גלית קרמיזי ולצפנת צבר, שלקחו חלק במפגשים ועזרו לנו בהנחייה ובליווי התלמידים.
נמשיך לעדכן בע"ה
מה הקשר בין ארץ ישראל לט"ו בשבט?הרב אליהו אזוגי- רב בית הספר
תלמידים חביבים,
התורה פותחת בתיאור בריאת העולם "בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ". התורה הלא היא ספר החוקים והמצוות של עם ישראל ואינה ספר סיפורים. אם כך, מדוע פתחה בתיאור הבריאה? על כך אמר רבי יצחק, לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ "החודש הזה לכם" שהיא המצווה הראשונה שנצטוו בה ישראל, ומה טעם (מדוע) פתח בבראשית, משום "כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים" שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים (גזלנים) אתם שכבשתם ארצות שבעה גויים (בארץ ישראל יישבו לפני עם ישראל שבעה עמים ועם ישראל כבש את א"י והתיישב בה) עונים עם ישראל, כל הארץ של הקב"ה, הוא ברא אותה ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם(לשבעת העמים) וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו (לעמ"י). כלומר זוהי הטענה על זכותנו על ארץ ישראל אבל הדבר מחייב אותנו שחלילה אם לא נכיר בבעל הבית ולא נשמור את מצוותיו ותורתו, איזו הצדקה יש לנו לישיבתנו בארץ.
מסר זה צריך להיות נר לרגלינו ובמיוחד ביום ט"ו בשבט שהוא יום חגה של ארץ ישראל נאחל לעצמנו שנהיה ראויים לישיבתנו בארץ ישראל.
ט"ו בשבט שמח😊
*ביום שלישי התקיים שיעור מרתק בנושא המצוות התלויות בארץ עם הרב אזוגי.
יישר כח ותודה רבה!
שתיל לקשיש באהבה| ליאור פריאל-
רכזת מעורבות חברתית
כאן הולכים הנותנים! בשיתוף פעולה עם עמותת "לאורו נלך", לכבוד ט"ו בשבט, רצינו לשמח את אוכלוסיית הגיל השלישי, אשר בתקופה זו חשוב עוד יותר לדאוג להם ולעשות להם טוב בלב. תלמידי כיתות י"א3, י"א4 ו י"ב6 ארזו שתיל בעטיפה וכתבו ברכה ויצאו לחלק את השתילים לעוברי אורח מהגיל השלישי ואיחלו להם חג שמח!
כי מעשה טוב אחד, מאיר את העולם כולו! יישר כח לתלמידים!
בתמונות הבאות ניתן לראות את בנות כיתה י"א3 המהממות מחלקות את השתילים בתחנה המרכזית
הבוגרים שלנו הם סיפורי ההצלחה שלנו | רקפת כהן
בוגרת השבוע שלנו היא ג'והנה בנקימון.
ג'והנה סיימה את לימודיה בבית הספר בשנה שעברה. ג'והנה עלתה מצרפת לפני 3 שנים והגיעה לארץ בכיתה י, למרות הקושי הגדול של הגעה לארץ בגיל שכזה, ג'והנה ב"ה התאקלמה מהר, למדה את השפה במהירות וב"ה סיימה את לימודיה בהצלחה רבה, עם בגרות מלאה 5 יחידות מתמטיקה ו4 יחידות אנגלית. היום ג'והנה משרתת בשירות לאומי בקופת חולים במכון הלב בנתניה, לומדת לפסיכומטרי ומקווה להגיע למטרה שלה ,שהיא ללמוד רפואת שיניים. ג'והנה מוקירה מאוד את צוות בית הספר ומוסרת ד"ש.
אנו מאחלים לה הצלחה רבה בפסיכומטרי!!!
איריס כהן הינה מחנכת הכיתה של אילון
איך אומרים חג שמח בצרפתית??? | מורים משתפים
במסגרת אירועי ט"ו בשבט מורים רבים קיימו פעילויות מיוחדות בסימן החג:)
פעילות לטו בשבט בצרפתית לתלמידי ריגלר עם המורה פביאן רודוי- למדנו על פירות דרך ציורי אמנים במצגת יפה ומושקעת.
לאחר מכן תרגלנו את שמות וצבעי הפירות באמצעות משחק אינטראקטיבי. הקשבנו לשיר על הפירות בצרפתית וענינו על שאלון מקוון בנושא החג.
לסיום, שיתפנו בפדלט את הפירות האהובים עלינו.
שיעור אנגלית עם המורה יפית מזרחי- בכיתה ח'5 שיחקנו במשחק מגבש ומעצים לכבוד טו בשבט. משחק קהות באנגלית וחדר
בריחה עם חידות, סרטון ומשימות השלמה והכל באנגלית.
התלמידים שיתפו פעולה ונהנו מאוד.
יישר כח גדול!
שיעור חינוך עם כיתה ח1 בהובלת המחנכת חני נחמיאס-
הכינו בנות כיתתה חידון ,משחק זיכרון ופתגמים בנושא טו בשבט.
שאר הבנות שיתפו פעולה איתן. היו קשובות, ענו על השאלות ונהנו מהמשחק. "מורות קטנות" כינתה המורה את תלמידותיה בסיום כל בת נתנה משוב חיובי בעל- פה .
היה מקסים.
חנ"ג לקראת טו בשבט-
לכבוד ט"ו בשבט כחלק מחינוך לאורח חיים בריא לימדה המורה לספורט אביבה את תלמידותיה על חשיבות אכילת פירות וירקות ב5 צבעים. מה כל צבע נותן לנו ואז פירטה להן את הפירות וירקות שונים וכל אחד שיתפה מה אוהבת ומה תאכל היום. בסוף קיבלו משימה לחתוך פרי ולאכול.
טיפ פדגוגי| רקפת כהן- מנחה פדגוגית
סדר ט"ו בשבט ברחבה
טיפ טכנולוגי | ערן מיזן- רכז תקשוב
השפעת תנאי מזג האוויר על הסלולאר שלכם.
פינת החידה! מי רוצה מתנה???
בפינה זו נשאל אתכם 3 שאלות על תוכן העלון.
איך זוכים?
מוזמנים לשלוח אלינו את התשובות בוואטסאפ במספר 0542077611.
כתבו לנו את שמכם המלא והכיתה, ואולי תזכו בפרס:)
שאלות העלון:
1. מה שמו של בית הספר מגרמניה, שאיתו נפגשנו השבוע?
2. באיזו שכבה התלמידים יצרו "דיוקן עצמי" מפירות?
3. למי העניקו התלמידים שתילים לכבוד ט"ו בשבט?
בהצלחה!!!
יישר כח לתלמידה הזוכה, , ליאל שבליאן מכיתה ז', אשר ענתה נכון על כל השאלות של הניוזלטר האחרון, וזכתה בהגרלה.
ליאל זכתה בבידורית גדולה ומשוכללת. מחכים שתגיעי לקחת את הפרס מיד לאחר הסגר אי"ה
סדר ט"ו בשבט ב zoom, איך???
רכזים משתפים
גם סדר ט"ו בשבט בzoom צלחנו! במסגרת אירועי ט"ו בשבט מורים ותלמידים רבים לא וויתרו על המסורת של סדר ט"ו בשבט כיתתי, ועל כן קיימו את הסדר יחד באופן חוויתי במיוחד.
סדר טו בשבט שכבת ז'.
תלמידי שכבת ז' נהנתה מסעודת אמנים בהנחית רב בית הספר, הרב אזוגי. כהכנה לפעילות התלמידים התבקשו להכין צלחת ובה מאכלים לפי סדר הברכות מג"ע א"ש.
התלמידים השתתפו, ברכו, קראו קטעי מקורות ונהנו מהמאכלים ומהלימוד. אח"כ עברנו למשחק שכבתי "מי רוצה להיות מליונר" – שאלות טריוויה בנושא ט"ו בשבט.
סדר טו בשבט שכבת ח' בהובלת הרכזת תהילה
ביום שלישי השבוע נערך בשכבת ח' טקס "זום בשבט" ובו למדנו בין היתר על פרויקטים מיוחדים של הקק"ל למען יערות ועצי ארץ ישראל.
חגגנו יחד את חג האילנות, החכמנו ולמדנו פתגמים מיוחדים הקשורים לחג פתרנו יחד חידות ברוח טו' בשבט. ולבסוף, קינחנו בסעודת אמנים מעצימה ומקודשת בה טעמנו בין היתר ממיטב תבואת ארצנו הקדושה. במסגרת טקס זה תלמידי ותלמידות שכבה ח' השתתפו בתחרות "דיוקן עצמי" שיצרו מפירות וירקות. היה מצחיק וטעים.
טו' בשבט שמח לכולנו!
סדר ט"ו בשבט בשכבת ט'-"כי האדם עץ השדה"
תלמידי השכבה ערכו סדר ט"ו בשבט וסעודת אמנים. התלמידים למדו על כוחן העצום של הברכות, ערכנו חידון בנושא עצים ועלים. והתלמידים הבינו את משמעות החג והקשר בין האדם לאילן, בין האילן למשפחה,
ולארץ ישראל הקדושה.
טו בשבט שמח
סדר ט"ו בשבט בכיתה י'1
בהובלת המחנך ערן מיזן, בצהריים, של יום ערב ט"ו בשבט, תלמידי הכיתה קיימו סדר ט"ו בשבט שבו בירכו ברכות, סיפרו סיפורים ונהנו יחד. התלמידים המשיכו אחד כך בסעודות עם משפחותיהם ושיתפו את המשפחות בחידושים שלמדו עם המחנך ערן.
סדר ט"ו בשבט בכיתה י'3
גם תלמידי י'3 לא ויתרו על סדר ט"ו בשבט. כולם הגיעו לזום מוכנים עם צלחות של ברכות מג"ע א"ש. פתחנו בקלפי שיח בסימן ט"ו בשבט, המשכנו לסדר ט"ו בשבט אשר הבנו את המהות של כל ברכה, התפללנו על חולים ועל הפסקת המגפה וסיימנו בללמוד ולקחת טיפים לחיים מהעץ. טיפ שאנו מאמצים- להיות תמיד מוקפים בחברים וקרובים.
אחד בשביל כולם| ליאור פריאל- רכזת הכוון
השבוע תלמידי כיתה י"ב6 של המחנכת בת אל השתתפו בסדנת "אחד בשביל כולם" כחלק מתהליך ההכנה לצה"ל בבתי הספר. הסדנה כוללת פעילויות, דיונים מרתקים ומועברת בשיח ישיר ובגובה העיניים עם דגש על נושא המשמעות והשליחות שבגיוס לצה"ל.
התכנית הוקמה ע"י בוגרי ובוגרות יחידת דובדבן כחלק מהחזון ומפעילותה של עמותת דובדבן
לקידום פעילויות המעודדות מעורבות ואחריות חברתית למען החברה הישראלית.
התלמידים נהנו ולקחו חלק פעיל מאוד בסדנה.