כניסת השבת | 17:34
צאת השבת | 18:29
האדם כתבנית נוף קהילתו • סעודת אמנים • קבלת השונה בשל"ח • יום הזיכרון לרצח רבין ז"ל • שבוע זהירות בדרכים • ערב אימהות ובנות לכבודה של רחל אימנו • תלמידי העולים מתכוננים לשירות משמעות • מאירים את זה הלאה
מנכ"ל ביה"ס
הורים נכבדים, תלמידים חביבים, צוות יקר
השבת נקרא את פרשת חיי שרה.
הפרשה מספרת על זקנותו של אברהם: וְאַבְרָהָ֣ם זָקֵ֔ן בָּ֖א בַּיָּמִ֑ים וַֽיהֹוָ֛ה בֵּרַ֥ךְ אֶת־אַבְרָהָ֖ם בַּכֹּֽל (כד, א) מלמדנו הכתוב שלעת זקנתו זוכה אברהם לראות את הצלחת הדרך האמונית- מהפכנית שהתווה לסביבתו באמונתו הייחודית.
סביב אברהם מתפתחת קהילה גדולה. אברהם זוכה למשפחה ולבן שעתיד להמשיך את דרכו האמונית בעולם.
אברהם מכיר בחשיבות העובדה שבבן זה ובבת זוגו תלויה ההמשכיות של הדרך וגורלה לעתיד. על כן נדרש אברהם לסייע במציאת בת זוג מתאימה ליצחק בנו.
למשימה זו הוא רותם את אליעזר עבדו נאמן ביתו.
אברהם מכיר היטב את האוכלוסייה הכנענית שהוא מתגורר בשכנותה ומבין שתרבותה ודרכיה אינם מתאימים לבחור ממנה אשה לבנו.
הוא משביע את אליעזר שילך לבני משפחתו לארם נהרים ומשם יביא בת זוג ליצחק: "לֹֽא־תִקַּ֤ח אִשָּׁה֙ לִבְנִ֔י מִבְּנוֹת֙ הַֽכְּנַעֲנִ֔י אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י יוֹשֵׁ֥ב בְּקִרְבּֽוֹ. כִּ֧י אֶל־אַרְצִ֛י וְאֶל־מוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִ֥י לְיִצְחָֽק" (ג-ד).
דרישה נוספת של אברהם: שהיא תבוא לחיות בבית אברהם ולא שיצחק יצא לבית אביה.
על דרישה זו, שואל המדרש: מדוע העמיד אברהם את הדרישה שהאשה אשר תימצא לבנו תבוא לחיות בביתו? האם מהמקום בו מגיעה כולם עובדי עבודה זרה?!
עונים המפרשים ש: "אברהם מבקש לייצר את התנאים להמשך הצמיחה הרוחנית של יצחק, בהמשך הדרך, גם כשהוא כבר לא יהיה בין החיים".
אברהם מעוניין להבטיח לבנו את האווירה הרוחנית המתאימה, ואת התנאים הסביבתיים והמשפחתיים שינטרלו השפעה סביבתית, בעייתית, ומתמשכת, על בית יצחק.
אברהם חושש ששהייה ממושכת של בנו, יצחק , בקרב הכנענים, מעוררת חשש גדול שמא ילמד ממעשיהם !!!
ניתן ללמוד מכאן עקרון חשוב ורלוונטי. עד כמה יש לקהילה ולסביבה השפעה רוחנית ומוסרית על היחיד.
מצד אחד היא עלולה להשפיע עליו בצורה שלילית ומאידך היא עשויה לאפשר לו את התנאים לצמיחה והתפתחות
הרמב"ם מביע את דעתו בהלכות דעות (ו,א): "דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו, נוהג כמנהג אנשי מדינתו. לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם".
לקהילה תפקיד חשוב וחיוני בעולמנו הרוחני. הקהילה אמורה להיות המסגרת והמעטפת המשלימה שתייצר את האוירה הרוחנית החברתית הנדרשת לפרט ולמשפחה. גם כדי למנוע השפעות חברתיות שליליות, וגם לשם העצמה וצמיחה רוחנית.
בשלב הראשון מעוצבת אישיותו של המתבגר במוסדות החינוך, בהם הוא מתחנך ובשלב השני, בשלב של הפוריות בגיל הבשל והבוגר יותר, סביב גיל 'הבינה', ועל כן היא עשויה להוביל לתובנות ולהישגים רוחניים גבוהים יותר.
'קומה' זו אמורה להבנות במקביל לתהליכי התפתחות מקצועית וכלכלית ובמקביל לבנית הזוגיות והמשפחה. זהו שלב מאתגר, קשה, מורכב ועמוס ביותר אולם דווקא הצורך לעסוק עיסוק גם בתחומים אלה עשוי להעשיר את העולם הרוחני ולבסס אותו.
בשלב זה נועד לקהילה תפקיד חשוב ומכריע. המסגרת הקהילתית והאווירה הרוחנית שבה, עשויים ליצור את המעטפת המעצימה לתהליכים רוחניים עמוקים ומפותחים, הנובעים ממסגרות קהילתיות מעצימות.
ראוי על כן, שבמכלול השיקולים המשפחתיים בבחירת מקום המגורים יהיו התנאים הטכניים והחברתיים שיש במקום, יינתן משקל גדול ביחס לאיכות הקהילה הקיימת בסביבת המגורים המיועדת.
רכזת ח"ח בחטיבה
רכזת ח"ח בחט"ע
בשבוע שעבר ביום רביעי התקיים ערב מרגש ומרומם ביותר.
התחלנו עם הזמרת אילנה עדני ,בהפרשת חלה לעילוי נשמת ליה בת ליבנת ואליהו בן עליזה , בברכת האמהות על הבנות וסיימנו בהרקדה מקפיצה. בהמשך התפצלנו:
בנות החטיבה ואימותיהן התכנסו לפעילות מגבשת שנפתחה בתפילת הילדים על הוריהם , חיזקו את הקשר אמא-בת על ידי קלפי שיח .
וחולקו צופרים לאימהות שבנותיהן יצרו לכבודן- 'ברכת הדלקת נרות' עם מכתב אישי מרגש שנכתב לאמא.
בנות התיכון ואימותיהן המשיכו לפעילות חוץ בית ספרית ונסעו לקבר של אמא רחל. התפללו שם , ונחשפו למפגש עם 2 נשים מדהימות ,אשר סיפרו לנו על החיים של ההתיישבות היהודית בבית לחם. היה מרתק!!! תודה רבה למורות גלית ברוך ואליס רז בעזרה הרבה בהובלת ערב זה.
אי"ה שבזכות ערב זה תפילותינו יתקבלו ברצון
,אמן!!!
בהזדמנות זאת ברצוננו להודות להנהלה, לכל המחנכות והמורות, לאנשי האחזקה ולכל האמהות היקרות שבזכות שיתוף הפעולה תרמו להצלחת ערב זה.
רכזת ח"ח בחטיבה
רכזת ח"ח בחט"ע
בריגלר זוכרים ולא שוכחים!! יום הזיכרון ה-26 עומד בסימן לוקחים אחריות! והוא היווה הזדמנות לשיח על אודות מקומם של בני הנוער ואזרחי המדינה בעיצוב ההוויה שבתוכה הם חיים ועל מידת האחריות ויכולתם של הפרטים להשפיע על מעגלי השייכות השונים שלו – המשפחה, הקהילה והחברה.
במהלך יום זה התקיים שיח בנושא דמוקרטיה לשכבות ז-ח בליווי מדריכים מהנוער העובד והלומד .
תלמידי כיתות ח' ו י'3 יצאו לקיים מעגלי שיח עם תלמידים מביהס אלדד בנושא 'אחריות אישית'
השיח היה שיח מכבד ומפרה ,בו התלמידים קיימו דיון מעמיק על השסע בחברה הישראלית וכיצד אני יכול לקחת אחריות על הדברים ומה הכח שיש בידי.
הילדים גילו ענין רב במפגש .
גם בשיעורי צרפתית בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה לוקחים אחריות על המילים כמו גם על המעשים בפעילויות שמוקדשות לדמותו ופועלו של יצחק רבין ולחשיבות הדמוקרטיה בישראל ולסכנת האלימות לחברה ולמדינה.
שאר תלמידי בית הספר צפו בסרטונים ומצגות המתארות את מסלול חייו האזרחי/אישי הצבאי והפוליטי של יצחק רבין, התקיימה למידה ושיח מעמיק בכלל הכיתות בליווי מחנכים ומורים מקצועיים.
במסגרת לימודי השלח יצאו כיתה ח5 עם המחנכת הילה ליום עיון משותף עם כיתה ח' בישיבת בני עקיבא. התלמידים התחלקו ל2 קבוצות מעורבות היה דיון ושיח מעניין על קבלת השונה והאחר בשאיפה לאחדות ,היום היה משולב במשחקים חוויתים ובדיון פורה יישר כח לחונניהו ולשאר הצוות התלמידים חזרו עייפים אך מרוצים
רכזת זהירות ובטיחות
כמידי שנה, השבוע ציינה מדינת ישראל את "שבוע הזהירות והבטיחות בדרכים".
שבוע זה שם לו למטרה להעלות את המודעות הציבורית לנושא הבטיחות בדרכים בישראל, תוך מתן דגש על הצורך בלקיחת אחריות אישית, בשותפות פעילה במאבק בתאונות הדרכים ובשינוי תרבות הנהיגה בישראל.
במסגרת הנושא, השבוע הועברה פעילות ענפה במרחבים השונים בבית ספרנו:
מחנכי כיתות חטיבת והביניים והחטיבה העליונה הקדישו את נושא הבטיחות בדרכים והלחץ החברתי אל מולה, הקרינו סרטוני תאונות ונפגעים, העלו לדיון כיתתי את מצבי ההשפעה החברתית ובסופם יצרו שלטי הסברה לחשיבות האחריות בכבישים. השלטים ייתלו ברחבת בית הספר, ובחניית האופניים כתזכורת.
בנוסף, המחנכים יצרו שיח עם התלמידים המגיעים עם רכבים דו גלגליים, ובהתאם לצורך חילקו קסדות
תלמידי שכבת י"ב האזינו להרצאתו של אליה שער, מתנדב ב"איחוד הצלה", ששיתף את התלמידים בפגיעות השונות עקב תאונות דרכים בהן הוא מטפל.
תלמידי שכבת י' שמעו את סיפורה האישי של קסם וינפלד, בחורה שמחלימה מפציעה קשה בתאונת דרכים. במהלך השיחה קסם הדגישה את חשיבות הקסדה, הזהירות ושימת הלב בכבישים
נושא חשוב זה יימשך בע"ה גם במהלך השנה באמצעות סדנאות ושיחות נוספות .
ביום חמישי תלמידי שכבות י"א- י"ב, העולים החדשים מצרפת נפגשו לשיחה מרתקת עם הקצין, אלן סבג, המשרת כלוחם קרבי בגולני. הקצין דיבר איתם על החשיבות הרבה שיש בגיוס, לתרום למדינה וחיזוק הזהות הישראלית. הקצין העיד על עצמו שהוא מרגיש שהוא תורם למדינה, אך הוא נתרם מהצבא עוד הרבה יותר. התלמידים נהנו לפגוש מודל לחיקוי שכזה, התעניינו ושאלו שאלות רבות.
הם דיברו גם על הפחדים שהיו במלחמה האחרונה ועל ההבדלים בין בני נוער החיים בצרפת לעומת אלו החיים בארץ, ולמרות הכל, כולם פה אחד מעדיפים את החיים בארץ ורוצים לתרום למדינה.
תודה רבה לכי"ח שהפגישו אותנו עם הקצין ויזמו את המפגש החוויתי והמעצים.