כניסת השבת | 16:25
צאת השבת | 17:30

תולדות תולדות 

מסכמים שבוע

"על מנהיגות וזוגיות": האם נגנבו הברכות ??? •  השבוע שהיה: יכנס שירות לאומי, לקראת שירות משמעותי, חג הסגד, כנסי מעגלים •  השבוע שיהיה: מרכז שלבים, יוזמה בית ספרית ייחודית   •    "נעים להכיר":  אלירן שפיגלמן במאמר בכתב העת סגולה  • "משפחת ריגלר" : ברכות וניחומים

תולדות ... על נסיון ואמונה...מנהיגות יצחק ורבקה

צוות יקר,  ערב שבת שלום

השבת נקרא את פרשת תולדות

קריאת הסיפור של "גניבת" הברכות על ידי יעקב, יוצרת תחושה, לא נוחה.

מיהו יצחק??  אדם תמים שרבקה מערימה עליו??

האם יצחק כהגדרת חז"ל: "עולה תמימה" ? האם יצחק הוא , אדם שהתמימות היא המאפיין הבסיסי של אישיותו???.

מנגד, מיהי רבקה???  "הנערה הטובה יפת העיניים" של סיפור העבד, מתגלה כמתוחכמת ומניפולטיבית ומעלה שאלות על התנהגותה. האם היא שקרנית חס וחלילה? מדוע היא לא שוחחה עם בעלה ופעלה בפעולות חד צדדיות?

עיון מעמיק יותר בסיפור יוכל לחשוף שהמתוחכם מבין השניים הוא יצחק ופעולתה של רבקה נבעה דווקא מתוך ההיכרות והחיים המשותפים עם בעלה, כך שהם משלימים זה את זה.

כבר מסיפור הבארות (בראשית כו, יח–כב) שהוא קודם וסמוך לסיפור הברכות, עלה שיצחק עקשן ולא ויתר על זכויות המים שלו. לו היה כה תמים, היה נכנע לאחר המאבק על הבארות "עשק" ו"שטנה".

העובדה שיצחק הזמין את עשיו לקבל את הברכה ראשון עלולה להטעות ולהציגו כאב "כהה עיניים" (כז, א)

האם נסתרו מעיניו מעלליו?? מכירת הבכורה ליעקב???.

נראה יותר לומר שיחסו של יצחק לעשיו נבע מרצון לאזן את עשיו או לפחות לא לאבדו לאחר מותו, וכעין "ריכוך" שיבטיח שהבית לא יתפרק וייכנס למלחמת אחים לאחר מותו.

שיא "התחכום" של יצחק מתגלה בעת שיעקב ביקש לברוח לחרן. אז הוא הוזמן לאביו וקיבל את "ברכת אברהם" – "וְיִתֶּן-לְךָ אֶת-בִּרְכַּת אַבְרָהָם, לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ–לְרִשְׁתְּךָ אֶת-אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ"

נשאלת השאלה מניין צצה ברכה זו?

הרי דיון שלם היה בעקבות השאלה מי היה צריך לקבל את הברכות, והנה, כקוסם השולף שפן מתוך הכובע, שלף יצחק את ברכת אברהם, השונה בתכלית מן הברכות הקודמות והעניק אותן ללא התלבטות ליעקב?

כיצד ניתן להגדיר את המהלך הזה??? 

מהלך מתוחכם ומתוכנן היטב, שמטרתו להכריע היסטורית שרק יעקב יקבל את ברכת הארץ והזרע וכל הדרמה הקודמת הייתה כדי לרצות את עשיו ותו לא.

חיזוק נוסף להבנת דמותו של יצחק כבעל השפעה היא דרישתו הברורה מיעקב בעת פרידתם: "לֹא-תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן." (כח, ו). חד משמעיות שכזו מבטאת עוצמה והחלטיות ולא אדם שאפשר לנהלו ולהערים עליו !!!

עתה נחזור לרבקה. השאלה בעינה עומדת, מה קרה לתמימותה כפי שעלתה בסיפור פגישתה עם העבד (פרק כד)?

ניתן לומר שיש כאן כמה מרכיבים שהביאו אותה להחלטתה לנקוט בדרך שבחרה.

ראשית, הגיל. רבקה היא כבר לא נערה בת ארבע עשרה… שפגשה את העבד בסיפור שקראנו בשבוע . רבקה היום היא אישה בת  למעלה ממאה שנים!!!

ניסיון החיים, ודאי כאם לעשיו הרשע, הפך אותה לאדם שצריך לדעת להתמודד עם מצבים מסובכים ולמצוא בהם פתרונות. למען שלום הבית היא העדיפה את התחפושת על פני פנייה ישירה ליצחק.

לו הייתה פונה ישירות אליו, הם היו צריכים לעמוד זה מול זה, תחכומו מול תחכומה, ומשהו היה אובד בדרך.

שנית, רבקה פעלה ממניעים אידאולוגיים, שהחשוב שבהם הוא שבשום אופן אסור שעשיו ינהיג את "בית אברהם".

אידאולוגיה אינה סותרת תמימות, וברור שרבקה נותרה ישרת דרך.

ואחרון, חיים משותפים עם איש חכם וצדיק כמו יצחק ודאי העשירו את יכולותיה ודווקא הם הגדילו את תחכומה ואת חכמת ליבה.

לא מדובר כאן במשבר זוגי, וגם לא באנשים שהערימו זו על זה.

מדובר כאן באבינו השני ובאמנו השנייה, שהיו מוכנים למען שלום העולם לשקר מעט ולמען שלום הבית להתחפש, וטוב שכך.

 

יצחק ורבקה עומדים שניהם בתפילה,

"זה עומד בזוית זו ומתפלל  ,וזו עומדת בזוית זו ומתפללת".  ילמדו אותנו רבותינו ששניהם היו עקרים גם יצחק וגם רבקה.

ומדוע נענה יצחק בתפילתו? כיון שהתפלל לנוכח אשתו. היא עמדה כנגד עיניו בתפילתו, במחשבותיו ,תפילתו היתה למענה ולא למענו. לא על עצמו התפלל אלא עליה, לבטל צערה.

"כל המבקש רחמים על חברו והוא צריך לאותו דבר הוא נענה תחילה" (רש"י).

לשון מיוחדת של תפילה נמצאת כאן  "ויעתר יצחק לה' "

ויעתר לפי אחד הפירושים הוא מלשון עתר ,כלי שהופכים באמצעותו את התבואה.

ישנו כאן ביטוי רעיוני של הפיכה. הן כלפי הקב"ה,  לבקש להפך את הגזירה הקשה

והן וכלפי עצמך, להפוך את ליבך אתה כדי שתהיה ראוי לטובה.

אם נתבונן  בדרך הפעולה של אותו כלי הדומה לקלשון נראה שבאופן פעולתו הוא מסלק את המוץ ומשאיר את התבואה. נפטר מהטפל ומגבש ומרכז את העיקר .

זהו מסר חשוב בהבנת רעיון התפילה.

המתעמק בתפילתו מיישר את מחשבתו, מבחין מה באמת חשוב ומכוון ליבו לאבינו שבשמיים.

להתפלל… לזרוק לרוח את הקליפות, המעטפות ,החיצוניות ,ולהשאר עם הגרעין הפנימי

שבת שלום

אורי 

השבוע שהיה

משפחת ריגלר

ביום שני בנות שכבת י"ב יצאו לכנס "שירות עם שליחות" בבנייני האומה ירושלים, בכנס הן נחשפו למקומות רבים שניתן לעשות בהם שנת שירות לאומי, הן שמעו הרצאות מרתקות של חני ליפשיץ ויעל שבח. הן סיימו עם ברכתו של הרב אליהו ובהופעה שלמה של האומן נתן גושן.

ביום שלישי, בנות שכבת י"א יצאו לגן הלאומי מקורות הירקון ליום גיבוש של מעגלים. הן השתתפו בתחרות odt, שמעו את שיחתו המרגש של עשהאל שבו וסיימו עם הכנת שרשרת מאבן פלא. זכינו במקום השלישי!

ביום רביעי תלמידי שכבת י"ב השתתפו בסדנאות "רגע לפני גיוס" של משרד הביטחון. בסדנאות התלמידים נחשפו למקומות שירות שונים ומגוונים ועודדו לשרת בשירות משמעותי.

ביום חמישי בהובלת תלמידי שכבת י"ב ורכזת השכבה מרים התקיימה הפסקה פעילה עשירה וססגונית לכבוד חג הסיגד וערב ראש חודש כסלו. יישר כח לתלמידי י"ב על ההפסקה ועל כך שעברו בכיתות והסבירו לתלמידים על משמעות היום של חג הסיגד. תודה רבה לבנות שירות ולרחל היילו על תרומה בהקמת התערוכה של חג הסיגד ובהפיכת היום הזה למשמעותי.

 

השבוע שיהיה

מורים יקרים!

חז"ל הורונו: "ילכו מחיל אל חיל" , ברוח ההישגים המרשימים אליהם מגיעים תלמידינו הודות לעבודת הקודש ומסירותכם.

אנו מבקשים לדייק את עבודתנו החינוכית וברוח החזרה לשגרה לאחר למעלה משנה של למידה מקוטעת ולסירוגין אנו מבקשים לקדם בבית הספר פתיחת מיזם ייחודי ברוח הייחודיות הבית ספרית שלנו.

אנו שמחים להודיע על פתיחת "מרכז שערים" לכיתות ט'-יב'.

המרכז יפעל בבית הספר בימים א'-ה' בין השעות 13:00-17:00 וילמדו בו מורים מהחטיבה ומהתיכון וכן- מתרגלים.

התלמידים יוכלו להירשם לשיעורים לפי בחירה, וכן- המורים יוכלו לפנות לתל' ולהציע להם תגבורים פרטניים.

מורים המעוניינים ללמד במרכז ולקבל פרטים נוספים, מוזמנים לפנות לרקפת כהן (מורי תיכון), ולנטלי שבע (מורי חטיבה).

נשמח להצטרפותכם לפרויקט הדגל של "ריגלר"

 

ביום שני נקיים מליאה שש שנתית שלא מן המניין. המליאה תתקיים בשעה 14.30 בבית הכנסת

אבקש השתתפותכם ללא יוצא מן הכלל !!!

ביום רביעי אי"ה , תתארח בבית הספר ראש העיר נתניה הגב' מרים פיירברג איכר

שבת שלום  , וחורף בריא לכולנו 

אורי 

נעים להכיר... והיום על המקרה המוזר של הלאומיות האוסטרית

מאמרי דעה וקצת על בית הספר שלנו

השבוע התפרסם גליון כסלו של המגזין סגולה (מגזין ישראלי להסטוריה). המאמר המרכזי במגזין הוא פרי עטו של אלירן שפיגלמן

לעיון במאמר ניתן לפתוח את הקישור המצורף 

אלירן שפיגלמן מורה להיסטוריה. שירת כקצין במחלקה להיסטוריה של צה“ל. בוגר המחלקה להיסטוריה כללית באוניברסיטת בר אילן, ולומד כיום לתואר שני באוניברסיטת בר אילן.

אלירן הצטרף השנה לצוות ביה"ס ולצד עבודתו כמתרגל בתיכון אלירן מרכז את תכנית מיל"ת בחטיבה ואת קבוצת המצויינות.

יישר כח  

 

משפחת ריגלר

 

צוות בית הספר מחזק את ידי המורה מוריה נחשוני תשובה ובעלה לרפואת בתם אהבה בת מוריה 

שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא !!!

אורי כהן
מנהל ביה"ס
גלילה לראש העמוד