כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִהְיֶה לוֹ
כניסת השבת | 16:11
צאת השבת | 17:22
דרוש מנהיג • גאים להצטיין • כיתת המצוינות בריגלר • האם אני יודעת, כמה אני מדהימה? סמינריון העצמה • "אסור להיות אדישים" • מה קורה במועצת תלמידים • שבוע המוגנות והעצמה • בלי עין הרע • בחזרה הביתה • "הביצה שלא נשברה" • בית מארח • כל אדם צריך מצרים
מנכ"ל ביה"ס
החברה הישראלית מתבוננת לכל עבר בשנים האחרונות בחיפושיה אחר מנהיג ראוי שיוביל את החברה והמדינה בשנותיה הבאות.
מחד הדרישה היא שידע מהי הדרך הנכונה, שיוביל בה את העם בנחישות וללא היסוס, מנהיג עם שאיפות גדולות, שחשוב לו להיות מנהיג !!
מאידך, עליו להיות גם בעל בעל ענווה וצניעות, כישרון הקשבה והכלה שידע להטות אוזן לרחשי לב, ולחפש אחר דרך מאחדת ומגבשת.
אז מי הוא המנהיג אותו אנו מחפשים, והיכן הוא נמצא?
החל מהשבת ועד לסוף חמשת חומשי התורה, ילווה אותנו לאורך כל פרשיות השבוע הבאות משה רבנו, גדול מנהיגי האומה הישראלית.
פרשת שמות, מפגישה אותנו עם דמות מעוררת השראה.
התינוק שגדל כנסיך בבית פרעה נהיה נער, ויום אחד הוא יוצא מן הארמון ורואה מחזה נורא: "וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו" (שמות ב, יא) – נוגש מצרי מכה באכזריות עבד אומלל.
משה לא יכול נשאר אדיש לנוכח המכות הרצחניות – "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל" (שם יב) – הוא מתערב מיד ומציל את חייו של העבד האומלל מפני מכהו.
התנ"ך משתמש בביטוי – "וירא כי אין איש" – מוזר מאוד. כיצד ייתכן שמלבדם לא היה שם אף אחד?! הרי בבניית הפירמידות עסקו עשרות אלפי עבדים. היו שם מנהלי עבודה רבים, אדריכלים ושוטרים. כיצד ייתכן שבאירוע המדובר לא היה עוד אדם מלבדם?!
נראה שכוונת התורה היא אחרת. בוודאי שהיו שם עוד אנשים רבים אלא שפירוש "אין איש" הוא שלא היה הם אפילו איש אחד שהיה מוכן לנקוף אצבע ולעשות משהו !!!
רבים ראו היטב את מה שקורה, אבל הם המשיכו להסתכל ולא העלו בדעתם להתערב…
המילה “וירא” מראה כי משה לומד מהר מאוד להבחין בין “איש מצרי” ל”אחיו”. הבירור המיוחד שהוא עושה עם עצמו, גילוי הערבות והשייכות תוך וויתור על נוחותו האישית ומעמדו בארמון פרעה, הם מדפוסי היסוד של מנהיגות.
גם היותו של משה רועה צאן מעידה על היותו מנהיג. חכמים דברו רבות על כך שרעיית צאנו של יתרו הייתה חלק מהכשרתו של משה להנהגה. רועה צאן מוביל את העדר בעזרת חליל.
עדינותו ורגישותו של הרועה היא זו המאפשרת לו להוביל את הצאן למרעה ולמלחמת הקיום מחד, ובסוף היום חזרה הביתה מאידך.
אהבתו של הרועה מביאה אותו להביט כל העת לצדדים כדי לראות אם יש מי שיצא מהעדר. שכן אותו, ודווקא אותו, על המנהיג לאסוף ברכות ולהחזירו אל הצאן.
לשם כך נדרשת מנהיגות שיש בה מנגינה, וזהו בדיוק אתגר המנהיגות היהודית:
לא מנהיגות כוחנית, לא מנהיגות דורסת, כי אם מנהיגות אוספת, מכילה, אוהבת ותומכת.
מנהיגות "שרואה" את האחר, שרואה את שאינו נראה, מנהיגות שמונעת מראיית העתיד.
אורי כהן
מנהל בית הספר
מנכ"ל ביה"ס
לפני מספר ימים התבשרנו על ידי מנהלת המחוז על בחירתנו כמועמדים לפרס חינוך לשנת הלימודים תשפ"ב.
פרס החינוך הארצי הניתן בכל סיום שנת לימודים לעשרה מוסדות חינוך מצטיינים במעמד שר החינוך, המנכלית, והנהלת משרד החינוך, הוא הפרס החשוב ביותר במערכת החינוך.
מעמד הענקת הפרס הוא אחד מאירועי השיא המסכמים עשייה חינוכית מיטבית המתקיימת במדינת ישראל.
בחירת עשרת המוסדות המצטיינים הארציים הינה תהליך ממושך ומורכב המתחיל בבחירה מצטיינים מחוזיים על ידי ועדות מחוזיות ומתקדם לבחירת המצטיינים הארציים, ומשתתפים בו עשרות רבות של מוסדות חינוך ומעריכים.
החלטת המחוז להמליץ על בית הספר ריגלר מתוך כלל מוסדות החינוך במחוז מביאה גאווה גדולה לעיר נתניה והבעת אמון גדולה ביחודיותו של הצוות החינוכי שזוכה להוביל את תלמידי בית הספר להישגים בולטים ולהעמיד את בית הספר בצמרת מוסדות החינוך המובילים בארץ.
מנהל חטיבת הביניים
בבית ספר ריגלר פועלת כיתת מצויינות מיוחדת ועשירה בתכניות לימודים מובילות ופרויקטים ייחודיים.
כיתה זו מלווה ע״י מכללת הרמלין להנדסה והכניסה לכיתה מותנית במבחני קבלה במכללת הרמלין.
שותפים לנו בהפעלת הכיתה הם מדריכי ״אמירים״ מהאגף למחוננים של משרד החינוך.
תלמידי כיתת המצויינות זוכים לתכנית לימודים תלת שנתית מתוגברת ולומדים כל שבוע:
10 שעות מתמטיקה
6 שעות פיזיקה ומדעים
4 שעות תכנות וסייבר
ועוד פרויקטים ותכניות יחודיות.
תלמידי כיתה זו ממשיכים ללמוד בחטיבה העליונה במגמת הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים כשהמטרה היא בגרות הכוללת:
5 יחידות לימוד במתמטיקה
5 יחידות לימוד בפיזיקה
10 יחידות לימוד אלקטרוניקה ומחשבים.
הדרך לא קלה אבל אנחנו מאמינים במורים ובתלמידים שלנו שיודעים להוביל להצלחות.
הרישום לכיתת המצויינות לשנת הלימודים הבאה החל.
אתם מוזמנים להרשם…
רכזת ח"ח בחט"ע
בשבוע שעבר יצאו בנות שכבת י"א וכיתה י"ב1 לסמינריון העצמה עמוס בפעילויות, מעגלי שיח, אטרקציות, כייף וערכים. פתחנו את הסמינריון בשאלה "האם אני יודעת, כמה אני מדהימה?"💪🏻 היינו בi jump בראשון לציון, שם פגשנו את הפחד וכיצד אני מתמודדת איתו, האם אני מתגברת או מוותרת?
בהמשך היינו במוזיאון הילדים בחולון ב"דיאלוג בחשכה". שם שאלנו את עצמינו, מה אנחנו עושות כאשר יש לנו חושך וקושי בחיים. וסיימו את היום הראשון בניצן במוזיאון גוש קטיף, שם ראינו משבר גדול בחברה הישראלית, אך איך בכל זאת האנשים קמו מחדש ובנו את חייהם מחדש . ב"ה הגענו לאכסניית אנ"א תל אביב, ארוחת ערב טעימה, סבב סיכום וכייף בחדרים.
את היום השני פתחנו בסיור בדרום תל אביב, ראינו כיצד המדינה מתעלמת מהבעיות, אך גם ראינו את ישיבת ההסדר של הרב אנטינגר הי"ד שבחר דווקא במקום חשוך להפיץ את האור, והחליט לעשות מעשה. לאחר מכן נסענו לחאן שער הגיא, מקום מדהים! למדנו את האנשים שנסעו בשיירות בדרך לירושלים והיו מוכנים להקריב את חייהם למען תושבי ירושלים. יש שם עוד המון ערכים, אהבת הארץ, רעות, אחדות ועוד. בסיום הסיור כל תלמידה בחרה לאיזה ערך היא התחברה. המשכנו להר הרצל. שם דיברנו על חלומות, להגיד "לשם אני רוצה להגיע ולהיות גדול האומה" ,לחיות חיים של משמעות. דיברנו על זכריה באומל ש37 שנים מדינת ישראל לא מתייאשת. למדנו על עוד הרבה חללים ולמדנו מהם ערכים ומידות. שכל אחת תיקח על עצמה משהו אחד. וסיימנו במקום המרגש ביותר, בכותל💫
תודה רבה רבה למנכ"ל בית הספר, אורי כהן שהשקיע בנו כל כך, בסמינריון עוצמתי וערכי. תודה רבה למדריך התותח, ששמו משה קלמיליאן, לבנות שירות המקסימות הדסה ויוקרת לאושיק רכז הטיולים, לנהג דוד המפנק ולצוות המורות דקלה, אליס וגלית.❤️ ואחרונות חביבות- התלמידות המקסימות.
מוזמנים לקרוא את המשובים המרגשים שכתבו הבנות בסיום הסמינריון:)
רכז סודקות
לרגל יום האשה הבינלאומי, תלמידות שכבת ט' המשתתפות בתכנית "סודקות את תקרת הזכוכית", בחרו להעביר פעילות לתלמידי חטיבת-הביניים בנושא: "הטרדות במרחב הציבורי – דרכי תגובה ומעורבות". הפעילות הועברה לכיתות השונות, לבנות וגם לבנים, וזכתה לעניין רב.
תודה ויישר כוחן של תלמידות ט'1 – שנה, לאה, אליה, רומי, ארבל, תמר, עדן, רינה ועדי – על הכנת המצגת ועל העברת הפעילות. כמו כן, התודה נתונה ללימור על התיאום.
מנחות במועצת תלמידים
השבוע התקיים מפגש של מועצת תלמידים בחט"ב שעסק בנתינה והכרת הטוב.
המפגש נפתח בשיר:"כמו רקפות בין הסלעים" של הורביץ.
בפעילות התלמידים נתבקשו לענות על השאלה:
" מהם הנושאים שישמחו ויגרמו טוב לאחר?"
התלמידים העלו רעיונות רבים ונתבקשו לדרג אותם ולנמק את הבחירה שלהם.
הדירוגים הגבוהים ייבחרו להתבצע בהובלתם בשבוע המעשים הטובים שיתקיים בחודש הבא.
כמו כן ב4.1 יתקיים כנס מועצות עירוני שיתקיים בחוות הנוי ברופין שיעסוק בנושא קיימות.
ובתיכון, עם עיכוב קל, בשעה טובה נפתחה מועצת התלמידים של שכבת י', לאחר בחירות דמוקרטיות. ברכות לכל הנציגים המקסימים.
השבוע נפגשנו בפעם הראשונה לסבב היכרות והצבת מטרות המועצה.
להלן המטרות:
לגשר בין התלמידים להנהלה ולמורים בכל הקשור לבקשות התלמידים, לעשות טוב לתלמידים בתחומים שונים ולהיות מעורבים בקהילה.
שיהיה המון בהצלחה:)
יועצת שכבות י"א- י"ב
יועצת שכבת י'
בשבוע האחרון קיימנו בבית הספר , בשילוב החינוך החברתי , את שבוע המוגנות וההעצמה.
שבוע זה הוקדש לשיח, לדיון ולפעילויות מעשירות ומגוונות , בנושא מיגור תופעת האלימות בבית הספר ובבניית אקלים כיתה חיובי.
הצוות החינוכי, המורים והתלמידים לקחו פסק זמן משגרת הלימודים ,במטרה לעצור ולבחון את האווירה הכיתתית, להפיק לקחים מסיטואציות שונות, להציב קווים אדומים וגבולות ולעודד סולידריות, לקיחת אחריות סובלנות וסבלנות בין אדם לחברו.
השבוע התחיל במעגל שיח כיתתי על האקלים הכיתתי כך שכל תלמיד בחר בקלף המבטא את "מזג האוויר" הכיתתי ואת התחושה שלו בכיתה. בהמשך, תלמידי השכבה השתתפו בפעילות ODT "העצמה וגיבוש כיתתי" בחורשה.
ביום שלישי – יום עשרה בטבת החלטנו לציין את "יום אהבת חינם" במסגרת שבוע המוגנות כך שכל כיתה התחלקה לקבוצות ובהן דנו התלמידים בדילמות מחיי היום יום שלהם בהקשר של שיח אלים וראיית הטוב.
בהמשך השבוע יצאו תלמידי השכבה להצגה "בלי עין הרע" במתנ"ס דורה שעסקה במסרים של אמונה, הגשמת חלומות והכרת הטוב. בנוסף, התקיים מפגש עם שוטר עירוני – "דע לך" ששוחח על משמעות החוק בעולמם של המתבגרים.
השבוע נחתם בהצגה " בין ארבע קירות " – מפגש עם אסיר שרצח את חברו בקטטה בנעוריו. לאחר ההצגה המחנכות ערכו שיח, עיבוד ומשוב בכיתתן ובכך נחתם השבוע.
אנו רואות בשבוע המוגנות והעצמה פתיחה לתהליך יצירת אקלים חיובי בכיתות בפרט ובביה"ס ככלל. התלמידים שיתפו פעולה והעלו שאלות ומחשבות חשובות שיידונו בהמשך השנה בכיתתם.
התלמידים שיתפו במשובים כי הפעילויות בנושא המוגנות היו מהנות ומשמעותיות עבורם וסייעו להם להבין את ההשלכות על תחומי החיים.
ציטוטים מתוך המשובים:
"הפעילויות עזרו לי לא להיות פזיזה ולשמור על עצמי"
"חשוב מאוד לשמור על עצמנו ולא להיות מושפע מלחץ חברתי ותמיד לשתף"
"הפעילות תרמה לי בעיקר להבין שאלימות זה לא בסדר ומסוכן וצריך להעלות יותר את המודעות בארץ. וכל הכבוד לבית ספר"
"השיחה עם האסיר הייתה ממש וואוו, הכניסה כל כך הרבה מחשבות"
בנות שכבת ח (ותלמידי התיכון) צפו בהצגת מונודרמה- הצגת יחיד שהצליחה לרתק ולפרוט על נימי הרגש של תלמידינו. ההצגה הייתה עם שפע מסרים לחיים ועוד ע"י דמות שצמחה ממשבר. השחקן המדהים שיחק את סיפורו האישי והמחיש כיצד הצליח עם לקות ראייה ועם סביבה ומשפחה מורכבת הוא בוחר כנגד כל הסיכויים כיצד ייראו חייו ולהגשים את עצמו. הוא הוכיח לנו בהומור בחן וברגש שכל אחד יכול. ועלינו להקשיב לקולות שמצמיחים אותנו להאמין בעצמנו ולא לוותר.
התלמידים יצאו מוקסמים ולא הפסיקו להביע את התרגשותם מהצגת יחיד כה משובחת.
מנהלת התיכון
מרכז שלבים בריגלר זהו מרכז למידה הנותן מענה פרטני לתלמידים המעוניינים בשעות תגבור וסיוע לימודי.
מורי המרכז מסייעים בהערכת המצב הלימודי ובהגדרת יעדים להתקדמות והשלמת פערים.
התלמידים נרשמים עצמאית ומגיעים למרכז, במרכז פוגשים התלמידים בוגרים אשר למדו בבית הספר "ריגלר", והללו מסייעים להם.
בהזדמנות זו נודה לכלל המתרגלים שעובדים במסגרת המרכז, בעזרה וסיוע לתלמידים.
יהי רצון שנמשיך, נעשה ונצליח.
מורה בעמ"ט
תלמידי ז'3 משתתפים בקורס IoT ויזמות (תעשיידע) מדי שבוע, במסגרת לימודי עמ"ט (עתודה מדעית טכנולוגית).
השבוע התנסו תלמידי עמ"ט בתכנון מוצר תוך שימוש ביצירתיות, תכנון ובניה. התלמידים קיבלו ביצת תרנגולת וחומרים שונים.
המטרה: לתכנן ולבנות מוצר שישמור על הביצה שלמה גם במקרה של נפילה מגובה של 1.8 מטר.
לאחר חלוקה לצוותים ועבודה מאתגרת, יצאו התלמידים לבדוק את המוצר שבנו. להפתעתם, המוצר פעל בדיוק לפי התכנית, ולביצה שלום. הביצה, כמובן, שרדה את כל הנפילות, בכל הדגמים שנבנו.
אמא של התלמידה מדיסון דנה
השבוע ביום רביעי, קנדי אמא של התלמידה מדיסון מכיתה י'6 פתחה את ביתה לכל בנות הכיתה לשמוע שיעור תורה בצרפתית ולקיים סעודת מצוות. האמא קנדי כתבה לנו כך:
היה לנו העונג לארח את הרב כהן, רב הקהילה הצרפתית של פולג. הרב נתן שיעור מרתק לבנות בנושא היחסים עם ההורים ועל השפעתם על החיים של הבנות. הרב דיבר על המצווה החשובה של כיבוד הורים ועל האווירה הטובה שהיא משרה בבית. הרב הסביר , אי"ה כאשר הבנות יבנו בית נאמן בישראל חשובה מאוד ההתנהגות שלנו, שבה התחנכנו והתנהגנו כאשר אנו צעירים ובני נוער. ההתנהגות שלנו כיום תשפיע על העתיד שלנו בבית.
הרב יעביר לבנות סדרה של שיעורים בכל מיני נושאים וביום רביעי התקיים השיעור הראשון בסדרה זו.
תודה רבה לאמא של מדיסון על היוזמה ועל הבית הפתוח. יישר כח!
רכזת מגמת ספרות
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְּמוֹ מִתּוֹכָה
בְּיָד חֲזָקָה,
אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך אֵימָה וַחֲשֵׁכָה גְּדוֹלָה,
וּנְחָמָה, והַבְטָחָה, וְהַצָּלָה,
שֶׁיֵּדַע לָשֵׂאת עֵינָיו אֶל הַשָּׁמַיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך תְּפִלָּה
אַחַת,
שְׁתֵהֵא שְׁגוּרָה אֶצְלוֹ עַל הַשְּׂפָתַיִם.
אָדָם צָרִיך פַּעַם אַחַת לְהִתְכּוֹפֵף –
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִגְאוֹל עַצְּמוֹ מִמֶּנָּה מִבֵּית עֲבָדִים,
לָצֵאת בַּחֲצִי הַלַּיִל אֶל מִדְבַּר הַפְּחָדִים,
לִצְעוֹד הַיְשֵׁר אֶל תוֹך הַמָּיִם,
לִרְאוֹתָם נִפְתָחִים מִפָּנָיו לַצְּדָדִים.
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף,
לָשֵׂאת עָלֶיהָ אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף,
כָּל אָדָם צָרִיך לְהִזְדָקֵףְ.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם.
וִירוּשָׁלָיִם,
וּמַסָּע אָרוֹך אֶחָד,
לִזְכּוֹר אוֹתוֹ לָעַד
בְּכַפּוֹת הָרַגְלַיִם.
כל אחד עובר משברים בחיים. לעיתים הקושי מחייב אותנו לחרוק שיניים, לגלות את כל כוחותינו ולאמץ את כל יכולותינו, כדי להתגבר עליו. בהצלחה לכולנו ושבת שלום